Mora

Tänkte uppdatera lite från helgen då Anette och jag åkte till Mora helt oplanerat.
Riktigt roligt!! Jag packade som en dåre på tordagkvällen, tält och alla tillbehör, mat kläder osv.
Allt gick raskt och på rutin.
Därefter åkte jag till Västerås, då vi båda insåg att jag ändå inte kunde sova. Vi kom isäng vid ett på natten och upp klockan sju på morgonen. Klockan nio var vi på väg! Jag körde.

Så här såg det ut på första tältplatsen. Den är belägen vid Moraparken. Ett vackert ställe.
Vi gick till centrum en stund och shoppade lite, endast 10 min gångväg dit.
Därefter lagade vi mat som syns på bilden, diskade och gick sen till dansbanan, där en ung man spelade gitarr och sjöng otroligt bra.

Ja, tro det eller ej men efter en och en halv öl är det faktiskt JAG som står där och sjunger karaoke!!

Dom serverade väldigt god öl i Mora och jag brukar inte dricka det men kul var det!

Fick mkt applåder och efter ett par minuter efter att jag gick och satte mig hör jag en röst bredvid mig som säger "hej Tina"! Tänk att det inte gick att vara anonym ens i Mora! Om ni undrar vem det var så var det en snickare som jag jobbat med i flera år förut.

Dagen efter var det dags för den kulturella biten. Besök på Zorn museet och Zorngården.
Den guidade turen på gården var otroligt intressant och väl värt besöket.
   lyckades få en bild på hans atelje som den en gång lämnades.
                                                                        Lägg märke till det stora stativet. Lite annat än mitt!

Naturligtvis blev det fika på stan också! Med goda godsaker! Cafeet var helt i dalastil, men vi satt ute på gatan och åt. Därefetr blev det lite fotande på övervåningen.

Vi fortsatte sen till gammelgården. Ett ställe strax i utkanten av Mora där massa boningshus  lador båthus m.m var uppställt som ett musee som Zorn en gång köpte upp för ändamålet. Husen var belägna vid siljan precis. Vackert minst sagt. Tog ett par bilder inifrån en liten stuga.

Så fortsatte vår resa söderut men bara baksidan av siljan ner mot siljansnäs och västanvik.
Den resan var inte äventyrslös utan mycket vackra ställen fans att skåda och marknader och loppmarknader
besöktes av oss flitigt. Lite pengar spenderades också men inte så mycket. Köpte lite elvisprylar och några gamla
ep-skivor till Zandra med Anita Lindblom och Lillbabs.
Vi hade enormt tur med vädret hela helgen och när vi så småningom landade på tältplatsen i Västanvik var jag ordentligt badsugen. Tyvärr fick jag ingen bild på mig i vattnet för Anette satte upp tältet medan jag badade.

Kvällen blev lugn efter bad och matlagning. Vi la oss redan klockan tio efter att tagit en promenad i omgivningen.
På morgonen innan det bar iväg hemåt hälsade vi på vår moster Anna som har sin stuga i Västanvik.
Det är de tre sista bilderna därifrån.

Det var nästan allt från vår lilla minisemester!!!                              Natti!

Linneas kalas

Idag har vi varit på kals . Det var jätteroligt. Hela familjen var där. Vi fick dock hålla oss inomhus för kan ni tänka DET REGNADE! Linda hade bakat tårta och Zandra och jag hade gjort blåbärspaj av blåbären som vi plockade när vi rastade på hemvägen från skåne. Så det gottades värre. Linnea fick fina presenter förstås. Kläder skor mobiltelefon m.mNu lite bilder från dagen.

Wigor  pappa Malte  kusiner

söta födelsedagsbarnet  mamma Linda

Hugo  nöjd Wigor hos farbror Omar

nöjd mamma,farmor,mormor

semestern

När vi åkte ner till skåne valde jag en väg som gick utefter vättern. Vi stannade till i Gränna.
Där fanns ett cafe som intesserade mig som går i 50-tals stil. Det fanns massor av roliga saker att se.

Vi for vidare och stannade på en vacker plats och lagade mat på spritköket. Satt på våra stolar som riktiga
semesterfirare ute på vägen: ) Vädret var fint men lite kyligt.
När vi kom fram till lund hade vi bestämt oss för att övernatta hos Heinz. Dagen efter skulle vi ju åka till
almåsa och fira Bosse. Han hade ju fyllt 70 ,30 maj. Vi åt mat och spelade spel på kvällen.

Nästa dag var finare väder och vi tillbringade hela dagen på almåsa. Det blev en mycket trevlig dag.
Jag hade med mig en vegetarisk lsasagne ,som jag hade gjort hos Heinz kvällen innan,som blev väldigt uppskattad. Även här blev det lite spel chinachack. Mormor Siv Zandra och jag spelade.

Zandra och jag sov i lägenheten på serenadgatan. På måndagen har jag nu glömt vad vi gjorde men vädret var kass minns jag.

På tisdagen var det bättre men då hade vi bestämt att gå på stan med M Siv o Bosse. På efetrmiddagen vid fyratiden åkte Zandra och jag ner till Höllviken. Vi var lite tidiga så det blev ett besök på stranden ett besök och det enda besöket men det visste vi inte då.

Så kom då onsdagen. Nu minns jag måndagen! vi var ju och hälsade på christoffer ju i stinas och hans nya lägenhet. Dom hade jättefint. Onsdag var det sämre väder igen. Regn. Endel ärenden på stan blev det sen var det bara att göra sig fin till kvällen då vi skulle på Robins show.

På torsdagen skulle vi hem till Robin. Det ösregnade. Han hade också en jätte fin lägenhet. Där sminkade han både Zandra och mig.  Det blev lite nya produkter köpta till bra priser. Vi gick sen ut ur butiken och skulle snett över gatan till ett varuhus, Vi blev dyblöta på den korta stunden. Vi åt på resturang och bestämde oss för att åka hem till stockholm.
När vi åkte hem från stan hade kaosen b
örjat! Översvämningar avspärrningar massor av blåljus överallt. Vattenkaskader runt bilarna. Vi kom dock hem men sen blev vi sittande i lägenheten vid tv:n hela eftermiddan och kvällen. Det stormade också. Det regnade till och med in i den inbyggda balkongen. plaskblött. Har aldrig sett så mycket regn. Packningen var klar men vi tog oss ingenstans.

Nästa dag hade stormen bedarrat men det regnade fortfarande. Siv o Bosse kom klockan åtta på morgonen och hjälpte oss med packningen som bara var att stuva in på grund av regnet. Så bar det av hemåt. Vi valde E4 hem vilket trots allt var ett bra val visade det sig. Vi såg mycket översvämningar men resan gick ändå bra.

Nu lite bilder,

Heinz    På almåsa

Zandra badar   vacker kväll i höllviken

hemresan

vi hade lite långtråkigt

fripassagerare      föraren

våran inslängda packning

Ja det var allt från våran regniga vecka.

Hemkommen

Hej alla!

Kom hem tidigare än jag tänkt mig. Vädret har varit hemskt. Torsdagen kan jag knappt beskriva i ord hur det regnade. Översvämningar och avspärrningar. Ja alla har väl sett nyheterna . Så något tältande på västkusten blev det inte. Ej heller något målande i naturen blev av. Nu inväntar jag bara bättre väder så får jag se vad det blir.