Öland sista dagen

I morse tog jag sovmorgon till kl 6. ( då brukar jag redan vara ute). Det regnade förstås. Ganska mycket dessutom.
Jag tänkte att det spelar väl ingen roll, ska ju åka hem idag och viktigt att jag inte är trött.
Sedan packade jag och städade efter mig. Kvart över 7 var jag ute igen. Jag åkte först och tankade och som vanligt befann jag mig i andra tankar så jag började åka söderut på fel sida, alltså västsidan, jag skulle över på öst till Görans Dämme och få de där svarttärnorna och årtan.
Det var bara att vända och ta tvärvägen över vid Alby. Som tur att jag inte kommit så långt.
När jag åker över allvaret så kommer där en Stenfalk flygandes snabbt och lågt, skithäftigt!
När jag åkt en bit till dök det upp en stor ormvråk från vagkanten framför bilen också skithäftigt!
När jag åkte ner till Görans dämme så flyger en stor kärrhökshona upp mitt framför bilen från ingenstans typ.
Jag fick mina svarttärnor.

När jag sen fortsätter söderut på östsidan ser jag en rova från vägen, bromsar in känner en Waokänsla .
Får upp kikaren och tänker men vad vattrig den är , jag kollar noga på allt jag kan komma på, flygsätt, händer fingrar armhåler översidan och vad kommer jag fram till. Stäpphök hona....Ängshök hona...superlika , precis hur svårt som helst . Det lutade åt stäpphök men jag hade ju inte den andra att jämföra med, flysättet är tyngre vingarna lite bredare... nä det blev svårt
Så det blev inget resekryss på den...Riktigt kul ändå.


Sen åkte jag ner till Ottenby och fikade och kissade. ( Tog ingen matsäck idag eftersom jag skulle hem med allt)
Där dippade jag mindre flugsnappare. Men jag fick ett winerbröd gratis :) :)
 
Sen åkte jag och tittade på kortålärkan en gång till och fick ett mkt bättre obs.
Så åkte jag och fotade min fina lund och här kommer några bilder från den som jag skrev om.

Därefter åkte jag uppåt igen mot Stenåsabadet. Där fick jag min mindre flug. Däremot ingen blåhake fast den larmats där. Den  kom tillbaka när jag åkt.
Så kurra magen och det blev Ölandslufsa på Stenhusaboden. GOTT mmm!
Sista lokalen innan hemresan Beijers hamn. Ortolanssparv-dip. Larmades igen en halvtimme efter jag åkte!
Jag fick dock småsnäppa mosnäppa myrsnäppa grönbena och lite annat smått och gott!
Så Adjö Öland för denna gången!!!! (Alltid vemodigt att lämna Ön)

Jag hann bara tre mil så säcka jag ihop. Fick akut åka in på en mack. Stängde av motron fällde ner stolen och somnade tvärt.
Jag vaknade av mina egna ljud :) Kände att jag behövde kaffe. Gick in och handlade även en god bulle. Frågade henne som stod där hur länge hon sett den där smutsiga bilen därute...en halvtimme ( hon var road). Jag hade alltså slocknat en halvtimme. Resten av resan var jag pigg.
Ni kan inte ana hur skitig min bil är . Hjulhusen är fulla med lera, hela bilen är nerstängt av lera. Jag är skitig. Mina regnbyxor är leriga upp till knäna. Mina kängor ska vi inte tala om. Så blir det när man inte står och finskådar i Ottenby:)

Nästa resa som står på tur nu är Karlstad på kurs och därefter Skåne. För att äntligen få se twinsen!
Hoppas också på några dagar bra skådning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback